Spier- en botversterkende activiteiten kun je op verschillende manieren doen. Het kan via meerdere sporten, denk aan bal- en/of racketsporten zoals volleybal of tennis, maar ook aan crossfit, wielrennen of turnen. Maar het kan ook via de dagelijkse activiteiten in en om huis. Denk aan traplopen, bed opmaken, ramen zemen, zware boodschappen tillen of tuinieren.

Hieronder geven we voor alle grote spiergroepen een aantal voorbeelden van activiteiten die je kan uitvoeren om je spieren en/of botten te versterken. De meeste sport- en beweegactiviteiten werken zowel spier- als botversterkend. De mate waarin een activiteit bijdraagt aan de bot- en/of spierversterking kan wel verschillen, zoals eerder uitgelegd. Bij botversterking is het belangrijk dat er impact op je botten komt. Een squat met gewicht of en squat met een sprongetje levert méér impact op je botten dan een squat zonder gewicht en/of sprongetje'.

Aan de slag: activiteiten

Spier- en botversterkende activiteiten kun je op verschillende manieren doen. Het kan via meerdere sporten, denk aan bal- en/of racketsporten zoals volleybal of tennis, maar ook aan crossfit, wielrennen of turnen. Maar het kan ook via de dagelijkse activiteiten in en om huis. Denk aan traplopen, bed opmaken, ramen zemen, zware boodschappen tillen of tuinieren.

Hieronder geven we voor alle grote spiergroepen een aantal voorbeelden van activiteiten die je kan uitvoeren om je spieren en/of botten te versterken. De meeste sport- en beweegactiviteiten werken zowel spier- als botversterkend. De mate waarin een activiteit bijdraagt aan de bot- en/of spierversterking kan wel verschillen, zoals eerder uitgelegd. Bij botversterking is het belangrijk dat er impact op je botten komt. Een squat met gewicht of en squat met een sprongetje levert méér impact op je botten dan een squat zonder gewicht en/of sprongetje'.

Aan de slag: activiteiten