
Inspiratie uit de praktijk: 23 initiatieven
Peuterpower

Naam project:
Peuterpower
activiteit
fysiotherapie
kinderen van 2 tot 4 jaar
Type:
Setting:
Doelgroep:

Met Peuterpower willen we de motorische ontwikkeling van kinderen stimuleren die daar wat extra hulp bij nodig hebben.
Onze beweeggroep Peuterpower is ideaal voor jonge kinderen die geen intensieve behandeling van een kinderfysiotherapeut meer nodig hebben, maar nog niet kunnen meedoen aan peutergym. Kinderen met bijvoorbeeld bewegingsangst, of die vaak vallen of struikelen, grofmotorisch onhandig zijn, te zwaar zijn waardoor ze moeilijker bewegen, motorisch achterlopen, of die na individuele kinderfysiotherapie baat hebben bij groepsbehandeling.
Peuters leren door naar elkaar te kijken en elkaar na te doen. In de beweeggroep mogen ze zelf ontdekken, mogelijk even vastlopen en zelf een oplossing bedenken. Dit vergroot hun zelfvertrouwen en het doorbreekt soms een patroon van ouders (snel helpen of optillen). Uiteindelijk staan de kinderen sterker in hun schoenen, zijn ze minder bang tijdens het bewegen en ervaren ze meer plezier.
We hopen dat ze doorstromen naar bijvoorbeeld peutergym.
Het laatste kwartier doen de ouders mee en leren zij hoe ze hun kind kunnen stimuleren tijdens bewegen. Ouders krijgen ook tips en beweegkaarten mee voor thuis.
Doel:
Wat is het:

“Pret in bewegen stimuleert ook om thuis meer te bewegen.”
Successen:
- De kinderen hebben hun individueel opgestelde hulpvragen en doelen bijna allemaal gehaald. Een meisje had als doel ‘springen’, maar dat was motorisch toch nog niet haalbaar. Wel is ze vooruitgegaan in het klimmen en klauteren.
- Voor ouders gaf het ook veel inzichten. Soms ontdekten ouders bijvoorbeeld dat hun kind al toe was aan een volgende stap, zoals een loopfiets of een step.
- De meeste gezinnen hebben elk weekend een huiswerkkaart geoefend, waarbij hun kind de kaart mocht uitkiezen.


- De vaardigheden van de kinderen verschillen. Dus zorg dat je in de les op verschillende motorische niveaus kunt werken. Een makkelijk en een moeilijker parcours bijvoorbeeld.
- Geef iets tastbaars mee zodat ouders en kind een ‘reminder’ hebben om thuis mee aan de slag te gaan.
Doelgroep:
Setting:
Type:
Naam project:

Inspiratie uit de praktijk: 23 initiatieven



“Pret in bewegen stimuleert ook om thuis meer te bewegen.”
Doel:
Peuterpower
Peuterpower
activiteit
fysiotherapie
kinderen van 2 tot 4 jaar
Met Peuterpower willen we de motorische ontwikkeling van kinderen stimuleren die daar wat extra hulp bij nodig hebben.
Wat is het:
We hopen dat ze doorstromen naar bijvoorbeeld peutergym.
Het laatste kwartier doen de ouders mee en leren zij hoe ze hun kind kunnen stimuleren tijdens bewegen. Ouders krijgen ook tips en beweegkaarten mee voor thuis.
Onze beweeggroep Peuterpower is ideaal voor jonge kinderen die geen intensieve behandeling van een kinderfysiotherapeut meer nodig hebben, maar nog niet kunnen meedoen aan peutergym. Kinderen met bijvoorbeeld bewegingsangst, of die vaak vallen of struikelen, grofmotorisch onhandig zijn, te zwaar zijn waardoor ze moeilijker bewegen, motorisch achterlopen, of die na individuele kinderfysiotherapie baat hebben bij groepsbehandeling.
Peuters leren door naar elkaar te kijken en elkaar na te doen. In de beweeggroep mogen ze zelf ontdekken, mogelijk even vastlopen en zelf een oplossing bedenken. Dit vergroot hun zelfvertrouwen en het doorbreekt soms een patroon van ouders (snel helpen of optillen). Uiteindelijk staan de kinderen sterker in hun schoenen, zijn ze minder bang tijdens het bewegen en ervaren ze meer plezier.
Successen:
- De kinderen hebben hun individueel opgestelde hulpvragen en doelen bijna allemaal gehaald. Een meisje had als doel ‘springen’, maar dat was motorisch toch nog niet haalbaar. Wel is ze vooruitgegaan in het klimmen en klauteren.
- Voor ouders gaf het ook veel inzichten. Soms ontdekten ouders bijvoorbeeld dat hun kind al toe was aan een volgende stap, zoals een loopfiets of een step.
- De meeste gezinnen hebben elk weekend een huiswerkkaart geoefend, waarbij hun kind de kaart mocht uitkiezen.


- De vaardigheden van de kinderen verschillen. Dus zorg dat je in de les op verschillende motorische niveaus kunt werken. Een makkelijk en een moeilijker parcours bijvoorbeeld.
- Geef iets tastbaars mee zodat ouders en kind een ‘reminder’ hebben om thuis mee aan de slag te gaan.