Referenties

(1): Leefstijlmonitor bewegen, 4-11 jarigen (2021). Geraadpleegd op 4 november 2022 via https://www.rivm.nl/leefstijlmonitor/bewegen

(2): Gezondheidsraad: beweegrichtlijnen https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2017/08/22/beweegrichtlijnen-2017

(3): Janssen, M., Singh, A., & Hartman, E. (2021). Het effect van beweegmomenten op school: Wat weten we vanuit onderzoek?. Lichamelijke opvoeding, 2, 4-6.

(4): Kenniscentrum Sport & Bewegen. (2022). Tipsheet: Nut en meerwaarde van sport en bewegen in het basisonderwijs. Geraadpleegd op 28 oktober, 2022 via https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/producten/tipsheet-sport-en-bewegen-basisonderwijs/

(5): Brussel-Visser, F., & Koedijker, J. (2022). Nut en meerwaarde van sport en bewegen in het basisonderwijs. Geraadpleegd op 25 oktober 2022, via https://www.allesoversport.nl/thema/beweegstimulering/nut-en-meerwaarde-van-sport-en-bewegen-in-het-basisonderwijs/

(6): Daly-Smith, A.J., et al. (2018). Systematic review of acute physically active learning and classroom movement breaks on children’s physical activity, cognition, academic performance and classroom behaviour: understanding critical design features. BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 4, 1-16. doi: 10.1136/bmjsem-2018-000341

(7): Wij-Leren. (n.d.). Bewegend leren. Geraadpleegd op 27 oktober, 2022 via:  https://wij-leren.nl/bewegend-leren.php 

(8): Watson, A., Timperio, A., Brown, H., Best, K., & Hesketh, K. D. (2017). Effect of classroom-based physical activity interventions on academic and physical activity outcomes: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14, 114. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0569-9

(9): Vrieswijk, S., & Singh, A. S. (2021). Bewegend leren in het primair onderwijs: uitdagingen en kansen. ACTivateyourclass.eu/Mulier Instituut

(10): Skage, I., Ertesvåg, S. E., Roland, P., & Dyrstad, S.M. (2020). Implementation of physically active lessons: A 2-year follow-up. Evaluation and Program Planning, 83. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2020.10187

(11): Mullender-Wijnsma, M. J., Hartman, E., De Greeff, J. W., Doolaard, S., Bosker, R.J., & Visscher, C. (2016). Physically active math and language lessons improve academic achievement: a cluster randomized controlled trial. Pediatrics, 137(3). https://doi.org/10.1542/peds.2015-2743

-  Informatie over bewegend leren

Op deze pagina vind je het aanbod van bewegend leren en beweegtussendoortjes. De antwoorden op de vragen, zoals beschreven in het rode kader, zijn uitgewerkt per aanbieder. Door middel van deze informatie ontdek je welk aanbod past bij jouw klas. Kies je voor bewegend leren of een beweegtussendoortje? Wil je een activiteit op het gebied van rekenen of taal? De informatie over het aanbod is door didactische experts bekeken en goedgekeurd. 

Hoe zet je bewegend leren in op school? 

Hier moet je aan denken als je bewegend leren wil inzetten in jouw klas:

  • Voor welke groep(en) wil je de activiteit inzetten?
  • Tijdens welk vak wil je bewegend leren inzetten?
  • Op welk moment in de les wil je de activiteit inzetten? De activiteit hoeft niet de hele les te beslaan maar kan ook tijdens een deel van de les worden ingezet.
  • Welk(e) (les)doel/(les)doelen wil je behalen met de activiteit?
  • Welke vorm van beweging zet je in?
  • Hoe besteed je aandacht aan het niveauverschil in de klas? (differentiatie)
  • Hoeveel voorbereidingstijd heb je nodig voor de activiteit?
  • Wat voor materiaal heb je nodig?
  • Hoeveel ruimte heb je nodig en welke ruimte is geschikt?

Het is duidelijk dat meer bewegen op school nuttig en noodzakelijk is. Bewegend leren is een methode die meer bewegen op school stimuleert. Wat weten we tot nu toe over bewegend leren? 

Wat weten we uit onderzoek naar bewegend leren? 

Leerlingen vinden bewegend lessen leren meestal leuker dan reguliere lessen10, 11. Ook ervaren leraren in Nederland dat bewegend leren een positieve bijdrage levert aan de motivatie van leerlingen om naar school te gaan9

Bewegend leren gaat niet ten koste van de leerprestaties6, 8

3.
2.
1.

Kinderen die bewegen in de klas kunnen zich langer concentreren6. Dit kan worden bereikt door matig tot intensief te bewegen gedurende minimaal 10 minuten of of intensief bewegen gedurende minimaal 5 minuten6. Hierbij kan zowel bewegend leren als een beweegtussendoortje toegepast worden.

Naast bewegend leren zorgen beweegtussendoortjes ervoor dat kinderen zittend leren afwisselen met een beweegactiviteit6. Beweegtussendoortjes zorgen voor meer aandacht, concentratie en motivatie van leerlingen in de les8. Denk bijvoorbeeld aan 5-minuten beweegactiviteiten, buitenspelen in de pauze en het bewegingsonderwijs7

Wat is bewegend leren?

Bewegend leren is het aanleren van (nieuwe) informatie door middel van bewegingsactiviteiten6. Bewegend leren zet je in om de lesstof7:

  • inzichtelijk te maken (voorbeeld: spring het metriek stelsel)
  • te automatiseren (voorbeeld: een balspel voor de tafels)

Er zijn voldoende redenen om in te zetten op meer bewegen in en om de school. Hieronder hebben we de belangrijkste argumenten op een rijtje gezet5.

Waarom is bewegen op school belangrijk?

Slechts 62,3% van de kinderen voldoet aan de beweegrichtlijn1. Volgens de beweegrichtlijn is 60 minuten per dag matig tot intensief bewegen essentieel voor een goede cognitieve, sociale en motorische ontwikkeling2.

Kinderen brengen een groot deel van hun tijd op school door. Scholen spelen daarom een belangrijke rol in het stimuleren van bewegen bij kinderen3. Op dit moment gebeurt dat nog te weinig. Kinderen zitten het grootste deel van de dag. Uit onderzoek blijkt dat kinderen van 4-12 jaar zeven uur per dag zitten, waarvan drie uur op school4, 5.

Informatie over bewegend leren 

Klik hier voor meer informatie over waarom meer bewegen op school zo belangrijk is.

  • Gezondheid: meer bewegen zorgt voor verschillende positieve effecten op de lichamelijke en mentale gezondheid. 
  • Cognitieve ontwikkeling: meer bewegen draagt bij aan een goede ontwikkeling van de hersenen vanaf jonge leeftijd. 
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: bewegen draagt bij aan het omgaan met gevoelens, teleurstellingen en successen. Daarnaast stimuleert bewegen de samenwerking tussen leerlingen. 
  • Motorische vaardigheden: op jonge leeftijd voldoende en gevarieerd bewegen in een uitdagende omgeving zorgt voor betere motorische vaardigheden. Deze motorische vaardigheden zijn belangrijk voor het ontwikkelen en behouden van een actieve leefstijl. 
  • Welbevinden: samen sporten en bewegen in en om school helpt om plezierbeleving en mentaal welbevinden van kinderen te vergroten. 
  • Leerkrachten ervaren positieve invloed op leervermogen leerlingen: bewegen heeft een positieve invloed op het leervermogen van kinderen. Dit ervaren veel leerkrachten. Daarnaast bevestigen leerkrachten ook dat de meeste kinderen beweging nodig hebben om hun energie kwijt te kunnen en zich goed te kunnen concentreren in de les.  

Direct naar:

Referenties

(1): Leefstijlmonitor bewegen, 4-11 jarigen (2021). Geraadpleegd op 4 november 2022 via https://www.rivm.nl/leefstijlmonitor/bewegen

(2): Gezondheidsraad: beweegrichtlijnen https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2017/08/22/beweegrichtlijnen-2017

(3): Janssen, M., Singh, A., & Hartman, E. (2021). Het effect van beweegmomenten op school: Wat weten we vanuit onderzoek?. Lichamelijke opvoeding, 2, 4-6.

(4): Kenniscentrum Sport & Bewegen. (2022). Tipsheet: Nut en meerwaarde van sport en bewegen in het basisonderwijs. Geraadpleegd op 28 oktober, 2022 via https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/producten/tipsheet-sport-en-bewegen-basisonderwijs/

(5): Brussel-Visser, F., & Koedijker, J. (2022). Nut en meerwaarde van sport en bewegen in het basisonderwijs. Geraadpleegd op 25 oktober 2022, via https://www.allesoversport.nl/thema/beweegstimulering/nut-en-meerwaarde-van-sport-en-bewegen-in-het-basisonderwijs/

(6): Daly-Smith, A.J., et al. (2018). Systematic review of acute physically active learning and classroom movement breaks on children’s physical activity, cognition, academic performance and classroom behaviour: understanding critical design features. BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 4, 1-16. doi: 10.1136/bmjsem-2018-000341

(7): Wij-Leren. (n.d.). Bewegend leren. Geraadpleegd op 27 oktober, 2022 via:  https://wij-leren.nl/bewegend-leren.php 

(8): Watson, A., Timperio, A., Brown, H., Best, K., & Hesketh, K. D. (2017). Effect of classroom-based physical activity interventions on academic and physical activity outcomes: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14, 114. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0569-9

(9): Vrieswijk, S., & Singh, A. S. (2021). Bewegend leren in het primair onderwijs: uitdagingen en kansen. ACTivateyourclass.eu/Mulier Instituut

(10): Skage, I., Ertesvåg, S. E., Roland, P., & Dyrstad, S.M. (2020). Implementation of physically active lessons: A 2-year follow-up. Evaluation and Program Planning, 83. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2020.10187

(11): Mullender-Wijnsma, M. J., Hartman, E., De Greeff, J. W., Doolaard, S., Bosker, R.J., & Visscher, C. (2016). Physically active math and language lessons improve academic achievement: a cluster randomized controlled trial. Pediatrics, 137(3). https://doi.org/10.1542/peds.2015-2743

Op deze pagina vind je het aanbod van bewegend leren en beweegtussendoortjes. De antwoorden op de vragen, zoals beschreven in het rode kader, zijn uitgewerkt per aanbieder. Door middel van deze informatie ontdek je welk aanbod past bij jouw klas. Kies je voor bewegend leren of een beweegtussendoortje? Wil je een activiteit op het gebied van rekenen of taal? De informatie over het aanbod is door didactische experts bekeken en goedgekeurd. 

Hier moet je aan denken als je bewegend leren wil inzetten in jouw klas:

  • Voor welke groep(en) wil je de activiteit inzetten?
  • Tijdens welk vak wil je bewegend leren inzetten?
  • Op welk moment in de les wil je de activiteit inzetten? De activiteit hoeft niet de hele les te beslaan maar kan ook tijdens een deel van de les worden ingezet.
  • Welk(e) (les)doel/(les)doelen wil je behalen met de activiteit?
  • Welke vorm van beweging zet je in?
  • Hoe besteed je aandacht aan het niveauverschil in de klas? (differentiatie)
  • Hoeveel voorbereidingstijd heb je nodig voor de activiteit?
  • Wat voor materiaal heb je nodig?
  • Hoeveel ruimte heb je nodig en welke ruimte is geschikt?
Hoe zet je bewegend leren in op school? 

Het is duidelijk dat meer bewegen op school nuttig en noodzakelijk is. Bewegend leren is een methode die meer bewegen op school stimuleert. Wat weten we tot nu toe over bewegend leren? 

Wat weten we uit onderzoek naar bewegend leren? 

Leerlingen vinden bewegend lessen leren meestal leuker dan reguliere lessen10, 11. Ook ervaren leraren in Nederland dat bewegend leren een positieve bijdrage levert aan de motivatie van leerlingen om naar school te gaan9

Kinderen die bewegen in de klas kunnen zich langer concentreren6. Dit kan worden bereikt door matig tot intensief te bewegen gedurende minimaal 10 minuten of of intensief bewegen gedurende minimaal 5 minuten6. Hierbij kan zowel bewegend leren als een beweegtussendoortje toegepast worden.

Bewegend leren gaat niet ten koste van de leerprestaties6, 8

3.
2.
1.
Wat is bewegend leren?

Bewegend leren is het aanleren van (nieuwe) informatie door middel van bewegingsactiviteiten6. Bewegend leren zet je in om de lesstof7:

  • inzichtelijk te maken (voorbeeld: spring het metriek stelsel)
  • te automatiseren (voorbeeld: een balspel voor de tafels)

Klik hier voor meer informatie over waarom meer bewegen op school zo belangrijk is.

  • Gezondheid: meer bewegen zorgt voor verschillende positieve effecten op de lichamelijke en mentale gezondheid. 
  • Cognitieve ontwikkeling: meer bewegen draagt bij aan een goede ontwikkeling van de hersenen vanaf jonge leeftijd. 
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: bewegen draagt bij aan het omgaan met gevoelens, teleurstellingen en successen. Daarnaast stimuleert bewegen de samenwerking tussen leerlingen. 
  • Motorische vaardigheden: op jonge leeftijd voldoende en gevarieerd bewegen in een uitdagende omgeving zorgt voor betere motorische vaardigheden. Deze motorische vaardigheden zijn belangrijk voor het ontwikkelen en behouden van een actieve leefstijl. 
  • Welbevinden: samen sporten en bewegen in en om school helpt om plezierbeleving en mentaal welbevinden van kinderen te vergroten. 
  • Leerkrachten ervaren positieve invloed op leervermogen leerlingen: bewegen heeft een positieve invloed op het leervermogen van kinderen. Dit ervaren veel leerkrachten. Daarnaast bevestigen leerkrachten ook dat de meeste kinderen beweging nodig hebben om hun energie kwijt te kunnen en zich goed te kunnen concentreren in de les.  

Er zijn voldoende redenen om in te zetten op meer bewegen in en om de school. Hieronder hebben we de belangrijkste argumenten op een rijtje gezet5.

Waarom is bewegen op school belangrijk?

Slechts 62,3% van de kinderen voldoet aan de beweegrichtlijn1. Volgens de beweegrichtlijn is 60 minuten per dag matig tot intensief bewegen essentieel voor een goede cognitieve, sociale en motorische ontwikkeling2.

Kinderen brengen een groot deel van hun tijd op school door. Scholen spelen daarom een belangrijke rol in het stimuleren van bewegen bij kinderen3. Op dit moment gebeurt dat nog te weinig. Kinderen zitten het grootste deel van de dag. Uit onderzoek blijkt dat kinderen van 4-12 jaar zeven uur per dag zitten, waarvan drie uur op school4;5.

Informatie over bewegend leren 

Direct naar: